back to top
9.7 C
София

Какво е СПАМ

Най-четени

Калин Карабойчев
Калин Карабойчевhttps://www.kaldata.com/
Калин Карабойчев е управител на Kaldata.com - най-големият български IT портал. Повече от 15 години се занимава активно с разработка и популяризация на услуги в българския интернет.

Какво е СПАМ?
Понятието „спам“ се свързва с изпращането на писма до даден емайл адрес, който писма съдържат рекламни материали (банери, текстови съобщения и други) до хора, които не желаят това. В Съединените Щати има точен юридически термин: нарича се UCE (unsolicited commercial email), в превод – непоискани търговски съобщения по електронната поща, и се преследва от Закона. Неотдавна Щатският Сенат прие закон, според който спамът се наказва с до една година затвор и глоба до 500 000 долара!

Как стоят нещата с нашия закон?
В приетият наскоро у нас „ЗАКОН ЗА ЕЛЕКТРОННАТА ТЪРГОВИЯ“ пише: „Чл.6. (1) Доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя.“ Какво значи това, ще попитате? Ами нищо! Това просто значи, че за деяние, за което в Щатите вкарват в затвора, българският „законодател“ просто иска извършителят да „осигури ясното и недвусмислено разпознаване“ … и толкоз! По тази „гениална“ логика вероятно скоро същият български законодател ще поиска крадецът, който ви ограби дома, просто да остави съобщение че го е ограбил … за да продължи да си граби безнаказано …. Но да не ви занимавам повече с българския законодател …

Откъде идва думата СПАМ?
Спам в същност е запазена марка на американската компания за консервирани храни „Хормел Фуудз Корпорейшън“. Спам е просто марка консервиран месен продукт, нещо като нашенското Русенско варено. Консерви със „Спам“ и до ден днешен се продават в Щатите и дори са част от бойната готовност на Американската армия. Понятието Спам обаче придобива смисъла, за който говорим, след един скеч на Монти Пайтън, в който се усмива досадният начин, по който тази храна се рекламира. От този момент, и особено в епохата на Интернет, понятието Спам вече има един единствен смисъл – досадна реклама, изпращана чрез електронна поща до хора, които не я желаят.
Защо спамът е толкова опасен? Изпращането на реклами по пощата винаги е било характерно за пазарната икономика и развитата търговия. Преди епохата на Интернет обаче, това явление не е застрашавало никого, просто защото за изпращането на едно рекламно писмо по обикновената поща са се изисквали средства. Най-малкото – за хартия, плик и пощенска марка. От друга страна, човекът, който го е получавал, е можел просто да го хвърли в коша за боклук. Това не е изисквало средства от негова страна. В епохата на Интернет нещата вече са коренно различни. Хората, изпращащи такива нежелани реклами, могат само с едно натискане на клавиша да изпратят досадното си съобщение до стотици хиляди, дори милиони нищо не подозиращи интернет потребители. От своя страна, нещастните потребители са принудени да изтеглят тези съобщения от Мрежата (което им струва пари за достъп) или трябва непрекъснато да „почистват“ своите онлайн пощенски кутии, за да не се задръстят, което също им струва пари и нерви.

Кога едно съобщение е и съдържа СПАМ?
Според Елена Фокнър, юрист и интернет експерт, спамът се дели на четири основни категории:

1. Изпращане на рекламно съобщение до дори и един интернет потребител, който не е изрично пожелал това. В същност, ако една глупост задръства пощата ви, надали за вас ще има значение дали сте сам, или има още сто хиляди като вас.

2. Изпращане до потребители на рекламни съобщения и поща със съдържание, различно от това, за което те са заявили че искат да получават. Ако например дадете e-mail адреса си за да получавате новини за нови книги, а вместо това получавате и реклами за нови порно сайтове, това отново е спам.

3. Изпращане до потребители на рекламни съобщения и поща с честота, различна от обявената. Ако например се абонирате за месечна информация, а получавате рекламни съобщения ежедневно, спамът отново е налице.

4. Включване на случайни хора в мейлинг листове, като им се предоставя „възможността“ да се отпишат. Това е най-досадния и нагъл тип спам. Тъй като в Щатите, при условие че на жертвата е предоставена възможност да се отпише от списъка, спамът не се преследва, някои хора използват това за да ви тормозят „законно“. Те не само че най-нахално ви включват в списъците на жертвите си, но и „законно“ изискват от вас да предприемате стъпки (т.е. да губите време и нерви) за да се отписвате.

Какво е положението у нас?
За съжаление, у нас спамът си пробива път все повече и става все по-досаден. Най-странното е, че спамът у нас си пробива път или през Български фирми, имащи амбициите за „европейско“ ниво, или чрез работещи у нас чуждестранни компании. Странно е, защото именно те би трябвало по-добре да знаят правилата на Интернет (нали уж са по-напред …).

Как да се защитим от СПАМ?

* Преди всичко – никога е прибягвайте към такъв вид „маркетинг и реклама“. Единственото, което може да получите, е известно количество (основателни) ругатни по пощата.

Ако трябва да изпратите e-mail на непознат човек (запитване или оферта), винаги се обръщайте лично към него – по име. Никога не изпращайте реклами на непознати хора, освен ако те изрично не са пожелали това.

* Ако получавате спам, никога не отговаряйте! Това само ще даде увереност на изпращача, че си четете пощата редовно, и той ще продължи да ви тормози.

* Ползвайте спам-филтри. Известен е софтуерът, наречен Spam Killer, но бъдете внимателни как го настройвате. Да не „филтрирате“ и полезни съобщения.

* Можете да използвате и възможностите на e-mail програмата си за да се предпазите. Повечето такива програми (като Outlook Express, Eudora, Pegasus mail) могат автоматично да изтриват съобщения, отговарящи на зададени от вас критерии. Например, съобщения от определен домейн, или съобщения, съдържащи определен текст в предмета си (subject) или в основното тяло (body).

Типични такива английски текстове са например „$$$$$“, „bigdollars“, „big bucks“ „six figures income“ и други подобни.

* Накрая – не се изнервяйте. Просто натискайте клавиша „Delete“.

Автор: Атанас Георгиев


Коментирайте статията в нашите Форуми. За да научите първи най-важното, харесайте страницата ни във Facebook, и ни последвайте в Google Новини, TikTok, Telegram и Viber или изтеглете приложението на Kaldata.com за Android, iOS и Huawei!

Предишна новина
Следваща новина

Нови ревюта

Подобни новини

×